Przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników, mogą zawiesić działalność.
Może być to spowodowane okresowymi problemami firmy z pozyskiwaniem kontrahentów, sytuacją epidemiczną czy działalnością sezonową. W okresie zawieszenia przedsiębiorcy nie rozliczają VAT i są zwolnieni z wielu obowiązków, ale istnieją od tego wyjątki.
W publikacji zostały omówione zasady rozliczeń VAT w okresie zawieszenia działalności:
- czy istnieje obowiązek sporządzania spisu z natury przez osoby zawieszające działalność
- kiedy nie trzeba składać deklaracji VAT (JPK_V7M/JPK_V7K/VAT-8/VAT-12)
- czy istnieje prawo do odliczania podatku naliczonego w okresie zawieszenia działalności
- czy istnieje prawo do otrzymania zwrotu VAT w okresie zawieszenia działalności
- jakie obowiązki trzeba wypełnić w związku z użytkowaniem kasy w okresie zawieszenia działalności
- kiedy stracimy status podatnika VAT, gdy działalność została zawieszona.