W czerwcu 2009 roku firma NetPress Digital we współpracy z serwisami internetowymi specjalizującymi się w sprzedaży audiobooków – nexto.pl, audiobook.pl, dosluchania.pl i zlotemysli.pl – zbadały poglądy swoich klientów związane ze znajomością i preferencjami dotyczącymi książek audio. Było to największe z przeprowadzonych dotychczas w Polsce badań dotyczących książek mówionych. Odpowiedzi na zadane w ankiecie pytania udzieliło 4436 respondentów.
Ankieta składająca się z 22 pytań została przygotowana przez Bartłomieja Roszkowskiego oraz Piotra Gołębiowskiego z NetPress Digital, spółki będącej właścicielem serwisu Nexto.pl. Ankieta była częściowo wzorowana na analizie rynku audio przeprowadzonej przez GfK Group na zlecenie niemieckiego stowarzyszenia wydawców i księgarzy Boersenverein.
- W raporcie poruszane są kwestie legalności - czyli formie dostępu do audiobooków.
- Czy użytkownicy wolą ściągać pozycje za darmo z Internetu czy też kupować legalnie i jakie czynniki powodują, że tak się dzieje.
- Jakie cechy książki audio są najważniejsze dla potencjalnego klienta?
- Kim są słuchacze audiobooków, gdzie mieszkają i ile mają lat?
- Jaka forma publikacji jest dla nich przystępniejsza/lepsza – “download” czy fizyczne CD?
Wiedzą przy tworzeniu raportu podzielili się także Maciej Foks (Wykładowca Podyplomowych Studiów Polityki Wydawniczej i Księgarstwa na Uniwersytecie Warszawskim, publicysta mediów branżowych), Tomasz Witkowski (właściciel księgarni AudioBook.pl oraz wydawnictwa Aleksandria, specjalizującego się w książkach audio) oraz Łukasz Gołębiewski (analityk rynku książki, dziennikarz, prezes zarządu Biblioteka Analiz Sp. z o.o.)