Dnia 7 kwietnia 2023 r. wchodzi w życie długo wyczekiwana, ale budząca wiele dyskusji, nowelizacja Kodeksu pracy, uwzględniająca nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej. Każda firma, w której pracownicy wykonują pracę poza jej siedzibą, ma obowiązek wdrożyć nowe rozwiązania i przygotować właściwą dokumentację. To bardzo ważne, szczególnie w kontekście przyszłych kontroli PIP. Jak już informowaliśmy na łamach publikacji, inspekcja pracy będzie kontrolowała, czy pracodawcy respektują nowo wprowadzone przepisy. Na początku marca Sejm przyjął też część senackich poprawek do kolejnej, dużej nowelizacji Kodeksu pracy. Tym razem chodzi o wdrożenie dyrektywy Work life balance. Ustawa trafiła właśnie do podpisu prezydenta. Jedną z najważniejszych zmian jest wydłużenie urlopu rodzicielskiego z 32 do 34 tygodni i odpowiednio z 41 do 43 tygodni w przypadku ciąży mnogiej. Nowością będzie również wprowadzenie 9 tygodni urlopu dla każdego z rodziców, którego nie będzie można przenieść na drugą osobę. Pracownik będzie mógł też skorzystać z bezpłatnego urlopu opiekuńczego w wymiarze 5 dni w roku kalendarzowym, aby zapewnić osobistą opiekę lub wsparcie krewnemu. Nowela wprowadza także możliwość skorzystania ze zwolnienia od pracy „z powodu działania siły wyższej” do wykorzystania w pilnych sprawach rodzinnych w wymiarze 2 dni albo 16 godzin w roku kalendarzowym z zachowaniem prawa do połowy wynagrodzenia. Nowe przepisy umożliwią też szersze stosowanie elastycznej organizacji pracy, w tym pracę zdalną, elastyczne rozkłady czasu pracy (ruchomy czas pracy, indywidualny rozkład czasu pracy, weekendowy system czasu pracy, system skróconego tygodnia pracy i przerywany czas pracy) i pracę w niepełnym wymiarze czasu.